آخرین خبرها

چگونه سرمایه گذاری در بورس را شروع کنیم؟

راهنمای ورود به بورس؛

چگونه وارد بازار سهام شویم؟ سوالی که می تواند آینده مالی شما را تغییر دهد ، بورس اوراق بهادار ایران تا زمانی که قوانین آن را رعایت کنید مکانی جذاب برای سرمایه گذاری است. در این مقاله ، تمام اصول اولیه برای شروع سرمایه گذاری در بروس را خواهید آموخت:

برای انتخاب کارگزاری مناسب ، باید نکات مهمی را در نظر بگیرید.

سرمایه گذاری در بازار سهام راهی برای افزایش سرمایه است. بسیاری از مردم دوست دارند با پس انداز خود وارد بازار سرمایه شوند و از طریق بازار سهام تجارت کنند. با وجود اینکه شرکت های سهامی در کشور شکل گرفته و هر روز رادیو ، تلویزیون و روزنامه ها درباره شاخص و حباب ها و نوسانات بورس اوراق بهادار تهران صحبت می کنند ، اما هنوز بسیاری از مفهوم این بازار بی اطلاع هستند.

بسیاری از افرادی که علاقمند به معامله در این بازار هستند تصور می کنند که باید در میان هیاهو و سر و صدایی که برای ما به نماد بازار سهام تبدیل شده است ، هر روز به بازار سهام مراجعه کرده و اقدام به خرید و فروش سهام کنند.

اگر عمومی شدن هیچ ارتباطی با این انجمن ندارد و همه چیز به خانه های کارگزاری ختم می شود. در واقع باید بدانید که بدون انتخاب کارگزاری نمی توانید وارد بازار سهام شوید.

کارگزاری چیست؟

در اولین قدم بهتر است بدانید که واسطه ها اشخاص حقیقی یا حقوقی هستند که نقش واسطه بین خریداران و فروشندگان را در بازار سهام ایفا می کنند. در این نقش ، آنها مسئول یافتن خریدار برای فروشنده و فروشنده برای خریدار هستند.

به عبارت دیگر ، آنها عامل کفایت عرضه و تقاضا هستند و به دو دسته خصوصی و عمومی تقسیم می شوند. مذاکره شرکت های سهامی در بازار تنها از طریق واسطه های رسمی سازمان بورس امکان پذیر است. به این ترتیب ، اطلاعات مربوط به معاملات مانند تعداد سهام ، قیمت معامله شده و تعداد خریداران و فروشندگان هر روز در دسترس است.

کارگزاران از طریق تشریفات و آزمونهای متعدد ویژه انتخاب می شوند و مجوز تأسیس و فعالیت خود را از سازمان بورس دریافت می کنند. کارگزاران از طریق حساب مشتری خود وارد بازار می شوند و از طرف آنها معامله می کنند. بدون انتخاب کارگزار نمی توانید بازار سهام را معامله کنید. هرکسی که علاقه مند به کار در بازار سهام است ، باید یک کارگزار مناسب برای خود انتخاب کند.

کدام کارگزار مناسب من است؟

سرمایه گذاران بزرگ و دائمی در بازار سهام هر کدام با یک کارگزار خاص کار می کنند. به استثنای کارگزارانی که به تازگی مجوزهای مدیریت نمونه کارها و مشاوره دریافت کرده اند ، سایر کارگزاران ممکن است به سرمایه گذاران توصیه کنند. اما نکته مهم این است که برای آنها فرقی نمی کند که سرمایه گذار کدام سهم را بخرد و بفروشد ، آنها فقط کمیسیون خود را دریافت می کنند.

در نتیجه ، این سرمایه گذار است که باید دلال خود را مطابق میل خود از بازار سهام انتخاب کند. توانایی اجرای سریع سفارشات مشتری ، داشتن اطلاعات مناسب و کافی ، داشتن سیستم های داخلی مناسب ، حجم سرمایه گذاران از مهمترین معیارهای انتخاب کارگزار است.هنگام انتخاب یک کارگزار ، باید مراقب بود که چقدر سرمایه برای او کار می کند و آیا سرمایه والدین کافی است تا کارگزار آن را جدی بگیرد. اساساً ، کارگزاران افراد را بر میزان سرمایه خود اولویت می دهند. فرض کنید یک کارگزاری که اکثر مشتریان آن بیش از یک میلیارد ریال سرمایه دارند ، برای سرمایه گذار با سرمایه 100 میلیون ریال مناسب نیست.

تعداد مراجعات به کازگزار نیز معیار مهمی است. آیا این بدان معناست که کارگزار این امکان را دارد که درخواست های همه مشتریان را پردازش کند؟ در غیر این صورت ، به دلیل نبود فرصت برای درخواست خرید و فروش مشتری ، ممکن است درخواست ها به روزهای بعد موکول شود و این مسئله باعث شود برخی فرصت ها به دلیل ارزش زمانی در معاملات سهام از دست برود.

بهتر است افراد حقیقی که با سرمایه محدود وارد بازار سهام می شوند به سراغ کارگزاری هایی که دارای مشتریان قانونی هستند نروند.

ویژگی های کارگزار خوب

کارگزار با خدمات محدود

کارگزار خدمات محدود ، کارگزارانی است که فقط خرید و فروش می کنند و کمیسیون دریافت می کنند. کارگزاران خدمات محدود نرخ کمتری نسبت به کارگزاران خدمات کامل دریافت می کنند و در عوض ، خدماتی که به مشتریان ارائه می دهند کاملاً محدود است. خدمات محدود کارگزاری ممکن است شامل قیمت فعلی سهام ، عرضه و تقاضای بازار ، حجم معاملات روزانه و در برخی موارد توصیه به سرمایه گذاران هنگام ثبت سفارش باشد. افراد تازه وارد تشویق می شوند که یک کارگزار محدود انتخاب کنند ، اما بهتر است پس از یک دوره فعالیت به دنبال یک کارگزار با خدمات کامل باشید.

کارگزار با خدمات کامل

کارگزاران خدمات متنوعی را با خدمات کامل به مشتریان خود ارائه می دهند ، از جمله مشاوره ، برنامه ریزی مالی ، مدیریت نمونه کارها و …

کارگزار خدمات کامل ، علاوه بر خدمات خرید و فروش که کارگزار با خدمات محدودی ارائه می دهد ، سایر خدمات مانند بولتن های تحلیلی که به صورت روزانه ، هفتگی و ماهانه ارائه می شود ، با ارائه تجزیه و تحلیل سبد سرمایه گذاران و شرکت های سرمایه گذاری ، محاسبه ای از ریسک و بازده سرمایه گذاری هر شخص حقیقی و حقوقی. کسانی که به دنبال حضور طولانی مدت و قوی در بازار سهام هستند ، بهتر است به این نوع کارگزاری روی آورند.

کارگزاری ها کجا هستند؟

تقریباً در هر شهر بزرگ کشور دلالان رسمی سهام وجود دارد. برای کسب اطلاعات در مورد آدرس و میزان اعتبار خود ، می توانید از وب سایت سازمان بورس دیدن کرده و از جزئیات فعالیت های آن مطلع شوید. در صورت عدم وجود کارگزاری سهام در شهری ، شعب ویژه بانک ملی کار خود را انجام می دهند.

شما نمی توانید سهام یک شرکت را مستقیماً در بورس اوراق بهادار یا بدون نسخه خریداری کنید ، برای این منظور باید سفارش خود را به یک کارگزار بدهید تا کارگزار بتواند سهام مورد نظر خود را خریداری کند. معاملات در بورس اوراق بهادار تهران از طریق کارگزاران انجام می شود. این کارگزاران نقش نماینده خریدار یا فروشنده را در معاملات ایفا می کنند.

برگزارکنندگان مجوز کارگزاری از سازمان بورس اوراق بهادار دارند و از اعضای بورس هستند. و سرمایه گذار می تواند با توجه به معیارهایی مانند سفارش به موقع ، مذاکره سهام با مناسب ترین قیمت و نحوه ارائه خدمات جانبی ، دلال خود را برای مذاکره اوراق بهادار انتخاب کند.

عوامل موثر در سرمایه گذاری در بورس

دریافت کد سهام داری

از آنجا که اوراق بهادار با استفاده از یک سیستم رایانه ای معامله می شود و بر اساس کد خریدار و فروشنده است ، لازم است همه خریداران و فروشندگان کد سهام خود را داشته باشند تا کارگزار بتواند بر اساس آن اوراق بهادار خرید و فروش کند.

کد تجاری یک شناسه هشت کاراکتری است که بر اساس اطلاعات و خصوصیات شخصی سرمایه گذار ، از جمله کد ملی آنها ، به صورت ترکیبی از حروف و اعداد تعیین می شود. کد تجاری سرمایه گذار منحصر به فرد است و هر سرمایه گذار یک کد تجاری دارد. دریافت کد معامله از طریق کارگزار و ارائه مدارک شناسایی (کپی شناسنامه و شماره ملی) و فقط یکبار انجام می شود.

این مطلب ادامه دارد … .

درباره‌ی آیدا دانا

همچنین ببینید

عوامل موفقیت در کار

چگونه در کارمان موفق شویم؟

در گذشته ، موفقیت در تجارت به معنای حرفه ای بودن در یک مهارت یا زمینه کاری و استفاده طولانی مدت از آن بود ، اما امروز ما در دنیایی زندگی می کنیم که مبتنی بر اقتصاد مهارت ها و در نتیجه سطح نوآوری ما در اشتغال است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دو × سه =